
“Besieged by Imperialists”: North Korea’s State Media in English, 1998-2003 1

“Besieged by Imperialists”: North Korea’s State
Media in English, 1998-2003

Rob York             
Pacific Forum

Abstract

Outside observers may find North Korea’s English-language
state media, such as the Korean Central News Agency (KCNA),
easy to dismiss due to its exaggerated declarations, obvious
falsehoods, and mundane content designed to promote the
regime’s accomplishments to an unclear audience. However, a
careful reading of its content reveals that the English-language
content, the KCNA in particular, serves a role of promoting the
regime’s foreign and inter-Korean policies, especially when a
change of approach is underway. This study evaluates the KCNA’s
content during the presidency of Kim Dae-jung (1998-2003) in
South Korea, particularly ahead of the policy shifts that led to the
inter-Korean summit of 2000, the Japan-North Korea summit of
2002, and the withdrawal from the Treaty on the Non-Proliferation
of Nuclear Weapons (NPT) in early 2003. It reveals that the KCNA
prepared for each of these events through an influx of content
justifying these changes, including by attempting to demonstrate
international support for them. In this way, the KCNA can be said
to function as the justification mechanism for North Korea’s
decisions of international import, including foreign and inter-
Korean policies. 

Keywords: North Korea, Propaganda, Inter-Korean relations, US-
North Korea relations, Japan-North Korea relations,
North Korean foreign policy



Introduction

On August 18, 2009 the Korean Central News Agency in Pyongyang

issued a news release of exactly one sentence: “Kim Dae-jung, ex-

president of south1 Korea, regretfully passed away on Tuesday while

getting treatment in Severance Hospital of Yonsei University of south

Korea” (KCNA 2009a). Three days later, the KCNA announced that

Supreme Leader Kim Jong Il would send a wreath for the late president’s

memorial, along with “words of condolences” to his family, via a special

envoy (KCNA 2009e). On August 23, the envoy attended as South

Korea laid to rest Kim, its president from 1998 to 2003 (KCNA 2009d).

Despite the sharp decline in relations between the two Koreas in the

preceding year, the envoys had a half-hour of “serious but amicable”

talks with the incumbent Lee Myung-bak administration in Seoul. “Even

in death, Kim Dae-jung unites Koreas,” announced an Associated Press

headline from the event (Lee 2009).

On the same day they reported Kim’s death, the KCNA published

a report titled “Lee Myung Bak2 Group’s Anti-reunification Moves

Assailed,” quoting a pair of Middle Eastern groups with sympathetic-

sounding names, the “Arab Committee for Solidarity with Korean

People” and “Supporting the Reunification of Korea in Jordan,” who

called the Lee administration a “group of traitors” accustomed to

“submission to outsiders and fratricidal war” (KCNA 2009c). 

Then, on the day of the Kim funeral, the agency quoted a South

Korean group that “flayed” the Lee administration for its moves

“reviving the fascist dictatorship,” a favorite of their pejoratives for

2

T
h

e
 Jo

u
rn

a
l o

f E
A

S
T
 A

S
IA

N
 A

F
FA

IR
S

1 The KCNA, along with other English-language North Korean media, does not capitalize the
“s” in “South Korea” or “n” in “North Korea,” reflecting the view only one Korean nation
exists. 

2 How the North chooses to Romanize names varies, with them sometimes hyphenating, some-
times not, and in Lee’s case varying even the English spelling. This article will, unless quoting
the KCNA, observe the South Korean custom for South Korean names—a hyphenating of
given names with the third syllable starting with a lower-case letter (e.g., Lee Myung-bak
not Lee Myung Bak)—and the North Korean standard for North Korean names, e.g., Kim Il
Sung, not Kim Il-sung. 



South Korean governments (KCNA 2009g). The negative coverage

continued, with Lee regularly called a dictator and a traitor until the

end of his term in early 2013. North Korean state media assailed Lee’s

successor, fellow conservative, and first female president of South Korea

Park Geun-hye in similar terms, while also adding gender-coded insults,

calling Park everything from a “bitch” to “an old spinster” to a “babbling”

old woman (York and Sugarman 2014). 

By contrast, after his passing, North Korean state media would

reference Kim Dae-jung with restraint, if not much enthusiasm. In

reports lightly praising the late president and proudly declaring the

Northern leadership’s enthusiasm for reunification, the KCNA continued

to mark the anniversaries of the historic 2000 summit between Kim

Dae-jung and Kim Jong Il, agreements they signed (KCNA 2004), as

well as continuing contact between the Pyongyang government and

Kim’s widow (KCNA 2014). To a lesser extent they did the same for

Kim Dae-jung’s successor, Roh Moo-hyun (KCNA 2012), who continued

Kim’s conciliatory diplomatic approach to the North, complete with a

second inter-Korean summit in 2007. They have also added an occasional

call to punish Lee Myung-bak for Roh’s 2009 suicide, blaming prosecutors’

investigation into a corruption scandal involving Roh family members

and aides (KCNA 2009b). 

What purpose does North Korea’s English-language state media

serve, and what role do individual outlets such as the KCNA serve in

that process? This paper argues that it serves a specific purpose, one

that readers may easily overlook when observing the often exaggerated,

mundane, and patently false statements seen in such outlets. In fact,

it serves a distinct purpose when compared to the regime’s Korean-

language media, in that it serves as a window into Pyongyang’s

thoughts on the world. To demonstrate this, this paper will look at three

diplomatic incidents taking place during the Kim Dae-jung administration

(1998-2003): the inter-Korean summit in June 2000, the summit with

Japan in 2002, and North Korea’s decision to leave the Treaty on the

Non-Proliferation of Nuclear Weapons in January 2003. Each of these

“Besieged by Imperialists”: North Korea’s State Media in English, 1998-2003 3



constituted a change in an official North Korean diplomatic stance, and

each of these moves were telegraphed by, and justified through, North

Korean state media content, especially the KCNA. Therefore, the KCNA

serves as a mechanism for justifying North Korean foreign policy

decision-making to the outside world. 

Big data studies of state media content have been employed to

attempt predictions of North Korean provocations (Whang et al. 2017),

but the different functions of individual state media outlets rarely feature

as objects of analysis—as opposed to how the North Korean personality

cult develops through state media (Trifoi 2017), and how state media

provides a window into North Korean nationalism (Lee and Bainer

2009). The KCNA functions as a wire service, allowing other news

services to pick up its reports (though they rarely do so without

commentary of their own). The state’s primary newspaper is the Rodong

Sinmun (Workers’ Newspaper) and assorted web portals such as

Naenara (My Country) and Uriminzokkiri (Among Our (intra-Korean)

Nation) provide additional commentary on issues like tourism to improve

the national image. 

In the non-academic press, the messages taken from its content

tend toward superficiality, with histrionic declarations used as a sign

of the North’s eccentricity. North Korean state media’s inflammatory

descriptions of enemies and threats to obliterate the United States

if provoked also serve as evidence either that it is not to be taken

seriously or that it represents a looming threat. These, furthermore,

are the bits plucked from a far larger stream of reports: the cascade

of news praising North Korean athletes for success in obscure foreign

sporting events, noting the reprinting of Kim Jong Il’s or national

founder Kim Il Sung’s works in a foreign country, or praise for the

leaders by obscure foreign groups, etc. are typically ignored as

irrelevant.

This study uses the archives from KCNA Watch, a site that monitors

KCNA reports and contains each of its publications dating back to

December 1996, when the KCNA’s website launched. Its focus is

4

T
h

e
 Jo

u
rn

a
l o

f E
A

S
T
 A

S
IA

N
 A

F
FA

IR
S



KCNA reports3 from the beginning of 1998 to spring 2003, during and

just before the administration of Kim Dae-jung. This juncture is a critical

one in North Korea’s contemporary history for many reasons, as in this

period the North emerged from the “Arduous March,” the famine

beginning in 1994 and which claimed, at minimum, hundreds of

thousands of lives. Here Kim Jong Il, son of national founder Kim Il

Sung, emerged as the public face of the North Korean leadership, after

spending three years out of the public eye, ostensibly mourning his

father’s 1994 death. These were also the final years of the “Agreed

Framework” between the US and North Korea, struck in 1994, in which

regular shipments of aid and security guarantees were provided to the

North in exchange for a freeze on its nuclear activities.

Yet on the Korean Peninsula the period is best-known for the summit

between Kim Jong Il and Kim Dae-jung. The late South Korean president’s

summit with the North Korean leader in Pyongyang in June 2000, and

subsequent series of inter-Korean ventures, is generally cited as either

evidence of the late South Korean leader’s success in diplomacy, or the

gullibility and the corruption of his administration.4 Bruce Cumings

(2004), for instance, cites his approach as an example of the patience

and dedication needed in the face of North Korean belligerence. B.R.

Myers, on the other hand, has cited internally directed North Korean

propaganda that paints Kim as an imperialist stooge who only agreed

to favorable terms because he was awed by the North Korean leader’s

charisma. Myers (2010) uses North Korean propaganda to reveal a paranoid,

ultranationalist regime maintaining a permanent war footing through

“Besieged by Imperialists”: North Korea’s State Media in English, 1998-2003 5

3 This study is the product of several years of observations taken from KCNA Watch. Through
this tool it is possible to not only access material from KCNA archives, but also track their
occurrences empirically. However, since Kim Jong Un, the current leader of North Korea,
announced in spring 2024 that unification is no longer a desirable outcome, much of the
content related to “unification” or “reunification” has been scrubbed from KCNA archives,
making it harder to find some of the sources cited now, though many of them survive through
sources such as the Korean News Service in Tokyo (http://kcna.co.jp).

4 Chung Mong-hun, son of Hyundai founder Chung Ju-yung, committed suicide in 2003 after
his indictment on the charges of funneling $200 million in cash to the North Korean regime
on behalf of the government. 



continued tensions with outsiders and which cannot fundamentally

change without risking collapse. 

However, a reading of the KCNA during the Kim Dae-jung

administration demonstrates a change in their approach, at least

toward the South Korean president. For the first two years of his term,5

North Korean state media regularly assailed Kim in much the way it did

previous presidents, and in much the way it would later presidents such

as Lee and, minus the sexist language, Park. They spoke of Kim as only

the latest “fascist” and “puppet” of the US standing between the Korean

people and their long-standing desire for unification. However, within

the span of a fortnight, in the spring of 2000, their approach toward

Kim promptly shifted, with the state media agency instead seeking

justification for its upcoming cooperation with him and dropping all

negative references to the South Korean “chief executive,” as they

called him. 

This paper does not seek to refute Myers so much as expand upon

his arguments and provide a deeper understanding of what role North

Korean English-language media has in the process of telling its story to

the outside world. In fact, Myers has a point in stating that the general

tenor of KCNA reports did not evolve, and generally espoused paranoid

nationalism. Reports continued to excoriate the “US imperialists” and

Japanese “criminals” who had never admitted to their “inhuman” acts

against Koreans during their colonization of the peninsula before 1945.

South Korean “reactionaries”—Kim Dae-jung’s political opponents—

came in for their share of denunciations as well, accused of plotting to

undermine unification efforts and desiring to submit to a new form of

colonialism. Furthermore, the KCNA never treated Kim Dae-jung as a

figure of admiration; it generally chose to refer to him as little as

possible after their summit, giving credit for the diplomatic thaw to

their leaders. 

However, the KCNA’s English reports show a specific tendency in

6

T
h

e
 Jo

u
rn

a
l o

f E
A

S
T
 A

S
IA

N
 A

F
FA

IR
S

5 Since 1987 South Korean presidents serve only a single five-year term.



this period that is worthy of attention in terms of their role of providing

justification for shifts—or potential shifts—in foreign or inter-Korean

relations. We remain in the dark as to what orders KCNA staff received

ahead of these events, but a reading of its output ahead of Kim Jong

Il’s June 2000 summit with Kim Dae-jung, a man state media had spoken

of harshly in the preceding years, shows that the KCNA not only toned

down criticism of him but began gathering endorsements from foreign

figures for the principles undergirding the meeting, while also stating

that their national founder Kim Il Sung would have supported it. An

unsuccessful attempt at normalizing relations with Japan in 2002

underwent a similar process, even though the KCNA had consistently

demonized the modern Japanese state as no different from the imperial

power that had colonized the peninsula from 1910 to 1945. No serious

attempts at bringing Pyongyang and Washington together took place

in this timeframe, but KCNA reports did demonstrate noticeable

shifts in tone ahead of the North’s withdrawal from the Nuclear Non-

Proliferation Treaty (NPT) in winter 2003, portraying itself as a potential

victim of a US nuclear attack and urging it to complete a “non-aggression”

treaty. 

All of this suggests that, despite its rhetoric of “independence” and

bizarre statements, the North Korean regime gives plenty of thought to

how it appears to the outside world, especially to those sympathetic to

its cause. It wishes to portray itself as “besieged” by enemies out to

exploit the Korean nation, as the Empire of Japan did, and destroy its

socialist system, as South Korean conservatives would, and in need of

extreme measures to defend itself from potential US attacks. Yet the

North has no “quota” for hostilities; an improvement in relations with

South Korea will not necessitate an upswing in ill will toward Japan or

the United States. Some flexibility has been built into its approach.

Writings on the national “philosophy” (scare quotes to be explained

below) of Juche demand a militant outlook among the citizenry, but

promise that a resolute rallying around the leader and the nation can

force regime enemies into a less hostile posture (Kim and Marx 1983).

“Besieged by Imperialists”: North Korea’s State Media in English, 1998-2003 7



One role, this study will argue, that the KCNA serves is in helping to

explain when such a vantage point has been reached. 

Because of this focus on international relations and inter/intra-

Korean relations—officially, Koreans on either side of the DMZ would

say those are two different concepts—the object of analysis in this study

will be the KCNA’s reports. The KCNA’s role is unique among the

country’s state media, and especially so in the Kim Dae-jung years; the

Rodong Sinmun, as its name suggests, targets Workers’ Party of Korea

(Chosŏn Rodongdang) members and did not have an English edition

until 2012; the Chosŏn Sinbo (Korea Newspaper) mainly targets

Zainichi Koreans in Japan and is published in Korean and Japanese;

the web portals Naenara and Uriminzokkiri, published in Korean and

English and now widely cited, did not yet exist. The KCNA, however,

has been published online in both Korean and English for decades and

been online since 1996, meaning that its intended audience is much

broader. It also frequently acts as a clearing house for other propaganda

outlets, republishing Chosŏn Sinbo and Rodong Sinmun content

and translating it into English. Furthermore, analyzing the KCNA’s

English-language reports has its own value; it is, as Cumings (1982,

1983) writes, “the way KCNA wishes to present North Korea to the

world in English.”

This paper will proceed first with a summary of how state media

has been analyzed by other academic sources, followed by sections

describing how North Korean English-language state media, particularly

the KCNA, covered the run-up to the 2000 inter-Korean summit, the

2002 Japan-North Korea summit, and the January 2003 withdrawal

from the NPT. It then concludes with observations of the KCNA and

how it has documented changes, particularly in relations with South

Korea and the United States since Kim Dae-jung’s departure, noting

that its place of prominence in describing such shifts in policy remains

largely in place. 

8

T
h

e
 Jo

u
rn

a
l o

f E
A

S
T
 A

S
IA

N
 A

F
FA

IR
S



State Media and a Juche Foreign Policy

The roles of individual state media outlets have received little

scholarly attention. Jana Hajzlerová (2012) appears to be the only

scholar to have devoted attention to the KCNA itself, not as a tool for

studying nationalism, the leadership cult, and/or foreign policy, and

divorced from other state media outlets. Even her work has not been

published in a journal or book, but as a conference paper shared with

this author. In her work, Hajzlerová identifies the KCNA as the most

important of the North’s state media outlets, because, as the source that

is exported to the outside world and which relies on interaction with

friendly groups, the KCNA helps define the North Korean regime’s

place in the world and bolster its legitimacy. 

Other scholars have paid the outlet considerable attention, though

typically as a means to different ends, such as Cumings’ (1982) use of

KCNA reports to explain the North’s “corporatist” leadership model.

Balazs Szalontai (2013) uses it to describe shifts in its nationalistic tone,

for example how its coverage of the 1987 South Korean presidential

election avoided support for its preferred candidate—Kim Dae-jung,

then making his second run at the office—so as not to harm his chances.

Furthermore, he has noted how its state media establishes North Korea’s

positions on foreign affairs, particularly its complex relationship with

terrorism in the Middle East (Szalontai 2015). 

B.R. Myers’ (2010) construal of state media outlets is perhaps the

most controversial, labeling certain ones, like the KCNA and Rodong

Sinmun as “export propaganda.” The internal propaganda, especially

found in fiction, drama, poetry, and art, contains a different, far more

hostile and jingoistic message, he argues, consistently depicting outsiders,

including “allies” in Russia and China, as less trustworthy. Myers has

also harshly criticized Cumings and others who argue that Juche functions

as a meaningful framework. Calling it a “sham philosophy” full of

humanistic jargon, Myers argues that Juche’s true objective is to obscure

the actual ideology of race-based nationalism and militarism (Myers

“Besieged by Imperialists”: North Korea’s State Media in English, 1998-2003 9



2015). Myers’ position is understandable; much of what has been

published under the names of Kim Il Sung or Kim Jong Il references

Juche as if it had been sufficiently explained elsewhere. 

In fact, a dictionary entry on Juche remains the closest thing to a

canonical definition of the term. According to Myers’ translation, Juche

Sasang (Subject Thought) is explained as: 

… man is the master of all things and decides all things … The

principle of implementing a creative method calls primarily for

methods that depend on the masses, and methods that adjust

to the actual circumstances. Methods that depend on the masses

and methods that adjust to the actual circumstances are the most

scientific and revolutionary methods, for they highly cultivate the

masses’ revolutionary fervor and creative positivity… (Myers 2015,

255-256)

Myers’ and other foreign academics’ scorn for Juche has not

prevented its popularity internationally. Movements in the developing

world, especially Africa (Young 2015), have been taken with its simple

message that socialism must be applied according to the needs and

conditions of each movement’s environment. In the United States the

idea found an eager audience in the Black Panther Party, who circumvented

US prohibitions by visiting North Korea (Young 2015b) and whose self-

styled “Minister of Information” Eldridge Cleaver wrote the introduction

to a collection of Kim Il Sung speeches entitled, simply, Juche! Cleaver

wrote: 

The defeat of the United States’ war of aggression against the

Korean people was an important turning point in the history of the

world struggle against imperialism. The great example of the

Korean people’s struggle against the United States is a beacon light

of hope to all the peoples of the world who are struggling for

liberation and national salvation (Cleaver 1972).

10

T
h

e
 Jo

u
rn

a
l o

f E
A

S
T
 A

S
IA

N
 A

F
FA

IR
S



Remarks such as these do not only answer the question of why a

simplistic idea such as Juche appeals to many, both inside and outside

the North; it seems to answer the question of who the target audience

for the KCNA’s English reports is. Breathless KCNA declarations of

their own successes and enemies’ villainy, regular expositions of Kim Il

Sung and Kim Jong Il theories, and the steady stream of stories quoting

international groups devoted to the Kims’ ideas would not likely make

them convincing to anyone but the converted. I would therefore argue

that such groups are the intended readers of such reports and its reports

appeal to their anti-US imperialism stance. 

North Korea, from the 1960s, sought to cultivate its image as a

leader of Third World nations and model of independence and self-

sufficiency among not only independence movements in Africa and

Asia, but the Palestinian Liberation Organization (PLO) and Irish

Republican Army. Through its state media, it has continued to tout its

support by quoting groups, including obscure ones, from around the

world. Verifying the existence of every group quoted in these reports—

much less the extent of their membership—is difficult. Such groups do

exist, do regularly reprint the words of North Korean propagandists,

and do take part in a network that communicates with the regime in

Pyongyang. This helps explain how the KCNA sought to justify its

changes in direction regarding not only South Korea in 2000, but also

Japan in 2002 and the NPT in 2003: not only did the North Koreans

claim Kim Il Sung would support such efforts, they could quote favorable

organizations supporting such moves for a like-minded audience. 

Scene I: The Inter-Korean Summit, June 2000

Upon Kim Dae-jung’s inauguration in 1998, he announced his plan

to help North Korea recover from its catastrophic famine by providing

food aid, supporting its efforts to improve relations with the United

States and Japan, and helping construct light water nuclear reactors in

“Besieged by Imperialists”: North Korea’s State Media in English, 1998-2003 11



the North. He also signaled willingness to consider an inter-Korean

tourism project at Geumgang Mountain in the North, long suggested

by Hyundai chairman Chung Ju-yung but dismissed by previous

presidents. 

Kim’s new approach would be dubbed the Sunshine Policy and he

announced its three planks during his inaugural address: 1) that the

South had no intention to absorb the North, 2) Seoul would “actively

push reconciliation and cooperation between the South and North

beginning with those areas which can be most easily agreed upon,” and

3) that the South would “never tolerate armed provocation of any kind.” 

Kim’s offer placed the North in a dilemma. Still struggling with the

effects of a devastating famine following the breakdown of its food

distribution system, the aid the South Korean government promised,

along with its help in constructing a light water reactor and inter-Korean

industrial projects, would benefit the North greatly. However, the North

had, since its founding, claimed to be the only legitimate government

on the Korean Peninsula, and a too-eager acceptance of the South and

its help risked legitimating the South and acknowledging the superiority

of its system.

So, for the first two years the North Koreans gave no indication

that they believed Kim’s promises. State media greeted the year, as it

usually does, with a joint editorial on the previous year’s progress

and the path forward. The North acknowledged hard times, yet it

demonstrated no interest in opening to the outside world to solve these

problems. It would rely, instead, on the “Workers’ Party and people of

[North] Korea”: “Besieged by the imperialists, they have defended

socialism by themselves and uplifted the dignity of Korea, the homeland

of Juche, undaunted by serious natural disasters and economic difficulties,”

it said. The rhetoric coming from the South Korean president-elect left

it unmoved:

No change can be expected from the mere alternation of “governments”

and “presidents” in south Korea. The south Korean authorities

12

T
h

e
 Jo

u
rn

a
l o

f E
A

S
T
 A

S
IA

N
 A

F
FA

IR
S



should change their policies and take the stand of national

independence. By changing the anti-DPRK policy of confrontation

into pro-DPRK policy of reconciliation, pulling down the concrete

wall, abrogating the fascist “National Security Law” and dismantling

the “Agency for National Security Planning” they should show their

willingness to reunify the country. Their often told “improvement

of inter-Korean relations”, “dialogue” and “unification” minus such

practical measures will remain an empty talk. From this point of

view, we will watch the future attitude of the south Korean authorities

(KCNA 1998a).

The KCNA referenced the South Korean “chief executive” in

seventy-five articles in 1998, never positively or in neutral terms—not

the most for any year in the Kim Dae-jung administration, but still an

amount that demonstrates a relatively high point in hostilities. They set

conditions for better ties that were unrealistic for a president to do on

his own in a constitutional republic: repeal the National Security Act

frequently used to crack down on leftists, release un-rehabilitated North

Koreans detained in the South for decades—some since the Korean

War—and break off military cooperation with the United States. The

KCNA reserved special condemnation for Kim Dae-jung’s efforts to

maintain cordial relations with the Japanese, whom he had leaned on

for support to help bail out South Korea during the 1997-1998 financial

crisis. This they treated as a prime example of his sycophancy, accusing

him of opening of the door for Japanese cultural infiltration. 

On July 30 it published an editorial—“What does five months in S.

Korea show?”—that took shots at the South’s “IMF-controlled

economy,” using this as just one example of the Kim administration’s

reliance on outsiders and lack of independence. 

They should renounce the outdated policy of dependence on

outsiders, the policy of anti-north, anti-reunification confrontation

and make a policy switchover towards national independence,

“Besieged by Imperialists”: North Korea’s State Media in English, 1998-2003 13



alliance and reconciliation with the north and reunification (KCNA

1998b).

Other editorials mocked the administration’s slow progress on

economic recovery (KCNA 1998c), as 1998 would result in negative

growth for South Korea for the first time since 1979, with recovery not

seen until 1999. 

Rage against South Korean authorities continued throughout the

following year. A new policy of combined Korean script with Chinese

characters in official documents and road signs became a favorite target

of their ire. The North chose to condemn this move as a Japanese plot:

“[t]his clearly shows once again that they are pro-Japanese traitors

worse than the ‘Five Traitors of 19056’ who sold off the country in the

past” (KCNA 1999a). This and other alleged concessions to the Japanese

would be the subject of several more editorials published by the KCNA

in the weeks to come, with a March 24 editorial demanding Kim’s

resignation over their “moves to fling the door open for the Japanese

militarists’ reinvasion of Korea” (KCNA 1999b). 

In July it compared Kim to then-Taiwanese President Lee Teng-hui,

the first leader in Taipei to express support for Taiwan’s permanent

separation from China following the rule of Chiang Kai-shek by his son

Chiang Ching-kuo. “The ruling quarters of South Korea and Taiwan

have been committing indelible crimes against their nations. the [sic]

separatists against their countries and nations will face a stern judgement”

(KCNA 1999d).

The KCNA published more than two-hundred articles referencing

the “chief executive” of South Korea in 1999. All were critical, with

Kim not only called “fascist” and a pawn of the Japanese and the US,

but explicitly comparing actions undertaken by his regime to those by

the Nazis (KCNA 1999f), while also accusing him of colluding with the

14

T
h

e
 Jo

u
rn

a
l o

f E
A

S
T
 A

S
IA

N
 A

F
FA

IR
S

6 More commonly known as the Five Eulsa Traitors, the royal officials who signed the 1905
agreement that made Korea a protectorate of Japan, paving the way for annexation in
1910. 



remnants of the “Yushin” regime of the 1970s (KCNA 1999c). This

was a particularly egregious charge, as Kim had risen to fame in the

1970s opposing Yushin and strongman President Park Chung-hee,

suffering many years of harassment and house arrest (plus a near-

assassination in 1973 and near-execution in 1980) as a result. All forty-

four articles referencing the “Sunshine Policy” that year were

denunciations. In December, the KCNA held up Kim Dae-jung’s

meeting with US generals and the American ambassador, affirming their

close cooperation, as evidence of his servile nature: “[f]acts clearly

indicate that the present chief executive is the dyed-in-the-wool colonial

traitor who considers the U.S. as his master and an anti-DPRK fanatic

who pursues confrontation with the north under the signboard of

‘sunshine policy’ and ‘engagement policy’” (KCNA 1999e). 

In the first three months of 2000 it appeared references to Kim

Dae-jung would remain steady, and in a tone consistent with previous

declarations. Then, suddenly, the tone changed. On April 10, the two

Koreas announced their plan for a June summit between their leaders,

which the KCNA (2000a) announced thusly:

The north and the south of Korea, reaffirming the three principles

of national reunification clarified in the historic July 4 North-South

Joint Statement, reached an agreement aimed at accelerating

national reconciliation and unity, exchange and cooperation, peace

and reunification. The agreement says:

At the request of President Kim Dae-jung, he will visit Pyongyang

from June 12 to 14, 2000. In Pyongyang a historic meeting between

Kim Jong Il, General Secretary of the Workers’ Party of Korea and

chairman of the DPRK National Defence Commission, and

President Kim Dae-jung will take place and inter-Korean summit

talks will be held.

Both sides decided to have a preliminary contact to discuss procedural

[sic] matters in the near day of April.

“Besieged by Imperialists”: North Korea’s State Media in English, 1998-2003 15



There had been no indication, based on a reading of state media,

that such an announcement was forthcoming, unless one counts the

fact that between April 1 and April 10 all negative references to Kim

Dae-jung ceased. The summit announcement, in fact, was the only time

his name would appear in the agency’s English reports that month, with

only two references to the “chief executive” of South Korea taking

place. 

This brings up two points of interest. First, while unfavorable

coverage of Kim Dae-jung disappeared—never to return, in fact—the

KCNA’s references to him were hardly reverential. Indeed, the agency

would present Kim Dae-jung’s plans and endeavors over the months

and years to come in a succinct, matter-of-fact way, while giving virtually

all credit for the meeting to “the magnanimity and charisma of the great

Kim Jong Il, the lodestar of national reunification” (KCNA 2000c). Even

after he left office, and after subsequent South Korean presidents took

a policy line far less favorable to Pyongyang, the closest the North came

to praising Kim Dae-jung would be saying that he “regretfully” passed

away in 2009. This is why seventy-five references in 1998 and two-

hundred in 1999 indicate a hostile relationship; in better times, the

KCNA would have little to say of him at all.

Second, the KCNA followed the North’s decision to accept a visit

from the man they had been lambasting in the media for more than two

years with more than two dozen reports demonstrating international

support for it. Reports from April onward would state that the upcoming

summit would take place in accordance with the “Three Principles of

Reunification” (KCNA 2000b),7 a reference to a declaration from the

“July 4” 1972 North-South Joint Statement during the Park Chung-hee

administration that initiated talks between the governments of Korea,

but which failed to result in a summit or furthering of ties. Over the

next two months more than two dozen KCNA reports would cite groups

16

T
h

e
 Jo

u
rn

a
l o

f E
A

S
T
 A

S
IA

N
 A

F
FA

IR
S

7 The three principles are independent reunification, peaceful reunification, and reunification
that transcends “ideologies and institutions.”



in countries around the world, as well as Asian regional associations

devoted to studying Juche thought (KCNA 2000d), international student

groups (KCNA 2000b), and even Rev. Franklin Graham8 praising

(KCNA 2000g) either the three principles or Kim Jong Il’s efforts at

achieving unification. 

If this were not convincing enough, ahead of the summit the KCNA

turned to the ideas of the Great Leader himself as justification for it. In

a May 10 translation of a Rodong Sinmun editorial entitled “Kim Il

Sung’s idea of great national unity,” it stated: 

Kim Il Sung set forth the policy of reunifying the country by means

of founding the Democratic Confederal Republic of Koryo, a

unified state based on confederacy formula, with a deep insight

into the nation’s historic requirements for providing reasonable

ways for reunification acceptable to both the north and south under

the actual conditions where the two differing political systems,

ideologies and systems exist. (KCNA 2000f) 

On June 10 it grew more detailed, not merely promoting the Great

Leader’s vision for national unity via a confederation. In “Kim Il Sung’s

efforts for inter-Korean dialogue,” the KCNA (2000e) provided a brief

history of his efforts at establishing such a conversation with the South,

noting that he had proposed them in 1971 and that Pyongyang had

hosted members of the South Korean government in 1972. “In June

1994, the President met with the former U.S. President Carter on a visit

to Pyongyang and expressed his will to meet the chief executive of

South Korea without condition in any place any time, thus opening a

bright prospect for the north-south summit talks,” it wrote.

Kim Dae-jung arrived in Pyongyang on June 13 and remained until

June 15. The KCNA published extensively on the visit, as, accompanied

“Besieged by Imperialists”: North Korea’s State Media in English, 1998-2003 17

8 Franklin Graham’s father, the Rev. Billy Graham, twice visited North Korea in the 1990s,
becoming the first foreign Christian evangelist to preach there. 



by his wife, he attended festivities with Kim Jong Il and Kim Yong Nam,

president of the Presidium of the Supreme People’s Assembly. As the

South Korean president viewed events in the North Korean leader’s

honor, the coverage emphasized his impressions of the events, stating

that he was awed by the performances and sights. During the summit

on June 14, the reports emphasized the words of Kim Jong Il and Kim

Yong Nam, both of whom said the unification of the country could be

achieved through love of the Korean people, that this would be in

keeping with Kim Il Sung’s wishes, and that a unified Korea would

prove a powerful global leader (KCNA 2000h). 

Myers has used the North Korean novel Encounter (Mannam),

published the following year, as evidence of how the North attempted

to discredit Kim, depicting him as a pathetic figure plotting to force

North Korea to change, but unprepared for the charisma of Kim Jong

Il, ultimately yielding to the North Korean Supreme Leader’s wishes

(Myers 2009, 158-160). This portrayal is not starkly different from that

of the actual English-language report from the summit. The South

Korean president gets the chance to speak after Kim Jong Il and Kim

Yong Nam, and the only real difference from Encounter is one of

degree, as he gushes with praise for his hosts:

He expressed his heart-felt thanks to Kim Jong Il, chairman of the

National Defence Commission of the DPRK, President Kim Yong

Nam and all Pyongyang citizens for their warm welcome accorded

to him and his entourage.

I didn’t expect Kim Jong Il to come to the airport personally and

Pyongyang citizens to give such enthusiastic welcome to me, he

said, adding these implied how ardent their aspiration for national

reunification is and fully convinced everyone that the north and

south are one and the same nation.

On June 15, the KCNA reported that the South Korean president

gave a banquet in the honor of his hosts. Here, he not only thanked the

18

T
h

e
 Jo

u
rn

a
l o

f E
A

S
T
 A

S
IA

N
 A

F
FA

IR
S



Supreme Leader for his generosity, but said he agreed with past

Kim Jong Il statements that unification needed to be settled by Koreans,

not outsiders, and even complimented him on his “filial piety,”

demonstrated by his three-year mourning period following Kim Il

Sung’s death (KCNA 2000i). 

Having accomplished the summit and guaranteed South Korean

support, even while demonstrating the superiority of its leadership, the

post-summit period marked a change in the KCNA’s output. There

would be periodic denunciations of South Korean government officials,

unnamed though occasionally specified as belonging to agencies such

as the prosecutors’ office. The agency referenced “Kim Dae-jung” ten

times between January 1 and April 1, each reference negative, usually

depicting his lack of agency in the face of imperialist American scheming.

References to him spiked over the next three months, with twenty-one

uses of his name, the majority coming during the June 13-15 summit,

only now none were critical. Overall references to the South Korean

president declined thereafter to eleven between June and October, and

a mere three in the last three months of the year. 

Chart 1

KEY THEMES IN KCNA LEXICON BY YEARS

“Besieged by Imperialists”: North Korea’s State Media in English, 1998-2003 19

1300

1200

1100

1000

900

800

700

600

500

400

300

200

100

0
1998 1999 2000 2001 2002

US Japan South Korean Authorities Reactionaries



Unnamed “South Korean authorities” remained figures of criticism

throughout the year, though references dwindled as well, from 133

articles in the first three months to ninety-seven in the next three,

eleven in the third quarter and twenty-two in the last. The term “chief

executive” saw use in thirty articles in the first quarter, before the

April thawing, declining to just nine in the second, and eight in both

the third and fourth quarters. Most tellingly, only five (one each in

the last two quarters) of these referred to the South Korean president,

with the term applied in a negative manner to the Japanese prime

minister and American president, and some positive references to

foreign leaders with whom North Korea did not have antagonistic

relations. 

Even certain words North Korean propagandists had displayed a

fondness for diminished in use in 2000. “Fascist,” a favorite description

of the Seoul government, saw a notable increase in the second quarter

from eighteen articles to twenty-nine, then disappeared almost entirely

from the KCNA’s vocabulary, with no uses in the third quarter and three

in the last (all used to describe Japan). South Korean conservatives

would re-emerge as a hated target of the KCNA in the years to come,

but even they received little attention in the latter half of the year, with

the Grand National Party referenced only three times and leader Lee

Hoi-chang (Romanized by the KCNA as Ri Hoe Chang) only twice

all year. Increased attention to South Korea’s conservatives may be

attributed to their gains in the 2000 legislative election, denying Kim

Dae-jung’s party a majority, as well as Lee Hoi-chang’s skepticism

regarding the Sunshine Policy (Dong-a Ilbo 2000).

Certain trends would not change for the rest of the Kim administration.

For the twenty-five months starting from March 1998, his first full

month in office, until April 2000, the “south Korean authorities” were

referenced in a total of 1,342 articles, but only 216 in the twenty-five

months that followed. Use of “chief executive” fell from 320 uses to

fifty-six, “fascist” from 367 to seventy-three, and “puppets”—another

favorite description of the South Korean government—declined from

20

T
h

e
 Jo

u
rn

a
l o

f E
A

S
T
 A

S
IA

N
 A

F
FA

IR
S



133 to two (one of which referenced a literal puppet show). However,

the KCNA’s, and North Korea’s, diplomatic strategizing did not end

with better inter-Korean ties. 

Scene II: The Summit with Japan, 
September 2002

Myers argues that Pyongyang’s survival strategy depends primarily

on its ability “not to defuse tension but to manage it, to keep it from

tipping into all-out war or an equally perilous peace” (Myers 2010, 167).

“Managed” tensions evidently do not mean that a decline in tensions

in one area requires an increase in tensions elsewhere: the KCNA

referenced the US in 295 articles in the first quarter of 2002, saw it

grow to 311 in the second quarter and then, in the third and fourth

quarters, references to the US plummeted to just 119 and 108. Japan

followed suit, though not as precipitously: 176 references in the first

quarter, 163 in the second, 145 in the third, and 122 in the last. It also

must be noted that many of the references in the third quarter were in

fact positive, announcing that North Korea and Japan had begun

negotiations on normalizing relations. They failed, however, and fourth

quarter references were entirely negative. 

The US and Japan received regular criticism from the KCNA,

though not in as many reports as in the first quarter of 2001. One

explanation for this is that many of the negative references to the US

and Japan in the first half of the Kim administration concerned Kim’s

supposedly subservient relationship with the “Yankee imperialists” and

Korea’s former colonial masters. As such, an overall decline in negative

references to the South resulted in fewer references to the other two of

the North’s bêtes noires.

Despite the overt hostility toward Japan in its media, Tokyo

represents a special dilemma for the North. As a global economic

power, the Japanese remain ideally situated to bestow aid and

“Besieged by Imperialists”: North Korea’s State Media in English, 1998-2003 21



diplomatic legitimacy; Seoul managed to parlay its own 1965 deal

with Tokyo, which included generous grants and loans as compensation

for the colonial period, into a successful program for economic

revitalization. This colonial past offers the North the same moral case

to pursue reparations from Japan that Seoul received, yet at the same

time would require abandoning one of North Korean propaganda’s

most useful villains, as Japanese colonization is regularly cited as the

historical incident inspiring the North’s military preparations. South

Korea’s successful establishment of ties with the North’s historical

allies in Moscow and Beijing in the 1990s appears to have forced

Pyongyang’s hand, though, as it began taking part in negotiations with

Tokyo starting in 1990. 

Though an evident push toward normalization can be seen in those

late-2000 negotiations, references to Japan in the KCNA after that were

almost entirely negative, and this would continue throughout mid-2002.

As late as July 2002 the KCNA denounced Japan for considering

remilitarization as inconsistent with having “Self-Defense Forces”

(KCNA 2002c). It also quoted a spokesperson for the Foreign Ministry

who said the two did not have regular relations due to Japan’s failure

to “[redeem] its inglorious past,” though he noted there would be an

additional meeting on the 31st (KCNA 2002d). 

Then August arrived, and suddenly the KCNA began running

declarations that productive talks between Tokyo and Pyongyang were

in the North’s best interests. Its reports quoted North Korean sources,

including the Rodong Sinmun and the lesser-known Minju Chosŏn

(Democratic Korea) (KCNA 2002), as well as acceptable Japanese ones

such as the 26th national meeting of Japanese teachers for the study of

the Juche idea (KCNA 2002a). Doing so, these sources announced,

would result in benefits for both sides and help resolve historical issues

between them. 

However, they did not back off in their criticism of Japan entirely,

declaring that Tokyo had the responsibility to redeem itself for its prior

offenses such as the sexual enslavement of Korean women and forced

22

T
h

e
 Jo

u
rn

a
l o

f E
A

S
T
 A

S
IA

N
 A

F
FA

IR
S



conscription of Korean laborers, and failure to properly treat Korean

victims of Hiroshima and Nagasaki. This emphasis on Japan’s misdeeds

may not have been aimed only at securing compensation, but also at

maintaining a favorable “balance of guilt.” The preparations for the

summit also included a trip by the Japanese Red Cross to North Korea

to investigate Japanese citizens suspected of being abducted by the

North between 1977 and 1983. One KCNA report even acknowledged

the presence of “missing persons” in the North, though it did not admit

any fault (KCNA 2002d). 

In September, its coverage of the summit between Kim Jong Il and

Japanese Prime Minister Junichiro Koizumi contained some of the same

formalities as during the inter-Korean summit in 2000, but without the

extensive coverage of the visiting leader’s visits to various sites and

personal impressions of Pyongyang. This was not a fellow Korean

acknowledging the greatness of Pyongyang’s culture; the emphasis was

on settling historical grievances, with the North’s issues regarding Japan

acknowledged via the KCNA’s publication of the DPRK-Japan

Pyongyang Declaration, in which Japan admitted to past harm against

Koreans (KCNA 2002g). 

However, part of the reason the summit took place at all was

because Koizumi, and the Japanese public, wanted resolution regarding

the abduction of Japanese civilians by North Korean operatives in the

late 1970s and early 1980s. Several times (KCNA 2002e) in the previous

year the KCNA had stridently (KCNA 2002a) denied (KCNA 2001d)

that the North had abducted any Japanese civilians, calling Japan’s

complaints a distraction from settling the real issues between the two.

Now, very close to achieving diplomatic recognition and support from

Japan, Kim Jong Il acknowledged that the Japanese civilians had been

taken due to the “adventurism” of certain members of the North Korean

armed forces. After so many strident denials, the KCNA handled this

acknowledgment through a vaguely worded statement that made no

admissions as to how they had arrived in the North. It also painted the

abductions as a regrettable by-product of “abnormal relations” that were

“Besieged by Imperialists”: North Korea’s State Media in English, 1998-2003 23



finally coming to an end:

The DPRK Red Cross Society notified the Japanese side of the fact

that it has confirmed the whereabouts of missing Japanese on the

list requested by the Japan Red Cross to ascertain. We take this

serious [sic]. It is regretful that these issues surfaced in the past as

a product of the abnormal relationship between the DPRK and

Japan. We will prevent such things from happening in the future

(KCNA 2002f). 

However, the issue had not come to an end. The North allowed

the five Japanese abductees to return to Japan on the condition that

they return after ten days. When the ten days expired and abductees

did not return, the KCNA devoted much of October to a series of

editorials calling on the Japanese to act “in good faith,” return the

abductees, and finish negotiations. When Tokyo refused and Japanese

public disdain for the North torpedoed the talks, the agency took an

angry tone in November, criticizing them for their “insincere” attitude

(KCNA 2002o), blaming them for botching the opportunity (KCNA

2002p), and attempting to turn the tables by criticizing the Japanese

for forcibly conscripting Koreans during the colonial occupation

(KCNA 2002l). However, this message had been received by the

North’s supporters reading the KCNA, and the actual diplomatic

mission failed. 

Scene III: Exit from the NPT, 
January 2003

Even as the North began excoriating the Japanese for the failed

normalization process in October, its focus had already begun to shift

back to the US. That month US Assistant Secretary of State James Kelly

arrived in Pyongyang to discuss allegations that the North had begun a

24

T
h

e
 Jo

u
rn

a
l o

f E
A

S
T
 A

S
IA

N
 A

F
FA

IR
S



uranium enrichment program despite having signed onto the Treaty on

the Non-Proliferation of Nuclear Weapons in 1985. The KCNA greeted

Kelly’s arrival (KCNA 2002j) and departure (KCNA 2002k) with

succinct announcements providing little hint of the controversy they

were about to set off. Yet, over the next several months the US, long

the primary target of KCNA criticism, became the overwhelming focus

of the North’s state media, dwarfing all other targets.

This could be because despite its years of antagonism with the US

and consistently negative portrayals of Washington in its state media,

the North’s decision to withdraw from the NPT took some justification.

Despite its reputation for isolationism, the North has proclaimed its

international diplomatic achievements, particularly its UN membership

in 1992, and touted them in its state media. Though the North, as stated,

has a long-standing relationship with the PLO, and also with Hezbollah,

which it justifies through its commitment to anti-colonialism, it used its

status as a “dignified UN member” to condemn “terrorism” by al-Qaeda

well before the September 11th terrorist attacks, as well as those by

Chechen rebels in Russia (Szalontai 2015). In the aftermath of 9/11 the

KCNA published its only references to the US in a neutral tone during

this period: one in which it reported the events of the attacks in a

straightforward manner (KCNA 2001c), and another in which it

condemned all terrorism (KCNA 2001b). 

Overall references to the US remained negative, though. The meeting

with Kelly came more than eight months after President George W.

Bush listed the North alongside Iraq and Iran in the “Axis of Evil,”

at which point Bush became a target of their ire, along with his

“undisguised order to overthrow the legitimate regime in Iraq”

(KCNAb). Yet the North’s inclusion in the axis, along with the US plans

for regime change in another member, would not by themselves prompt

the North to leave the NPT. And after peaking in March (and to a lesser

extent July), references to the US were actually on the decline until their

confrontation with Kelly. 

“Besieged by Imperialists”: North Korea’s State Media in English, 1998-2003 25



Chart 2

KCNA MENTIONS OF US BY MONTH, 2002

But starting in October, as the US claimed it had acquired an

admission from the North that it had the enrichment program, the

KCNA accused the US of running a “nuclear racket” (KCNA 2002m),

threatening nuclear war (KCNA 2002s), and standing in the way of

Korean unification (KCNA 2002r). Interestingly enough, it also began

repeated calls (KCNA 2002t) for a non-aggression pact between the

two countries (KCNA 2002n). After two months of relatively few

references to the US, the KCNA saw a dramatic upswing in articles

referencing the US, more than doubling between October and

November, and tripling between October and December. This came

even as references to most of its usual targets—South Korean

authorities and Japan—remained steady, as did its critiques of

conservative leader Lee Hoi-chang, whose campaign for president

in December 2002 would have threatened progress between the two

Koreas, if successful.

As with how it had dealt with South Korea in 2000 and Japan just

a few months earlier, this months-long process appears to have been

preparation for a dramatic move by the North. Only, instead of a summit

26

T
h

e
 Jo

u
rn

a
l o

f E
A

S
T
 A

S
IA

N
 A

F
FA

IR
S

170

160

150

140

130

120

110

100

90

80

70

60

50

40

30

20

10

0
Jan Feb Mar Apr May June July Aug Sept Oct Nov Dec



with diplomatic talks and the hopes of closer relations, the North, by

increasing its criticism of the US even as it offered a non-aggression

treaty, appears to have been preparing to withdraw from the NPT.

The KCNA began the week after Kelly’s arrival, responding directly

to Kelly’s visit by claiming it had “confirmed the fact that the U.S.

administration keeps pursuing a hardline hostile policy aimed to bring

the DPRK to its knees by force and high-handed practice.” As a result,

the report said, the North would have to take “every necessary counter-

measure” (KCNA 2002h). 

The rapid rise in references to the US during this period should not

be interpreted to mean that each reference pertained to the nuclear

issue; the North had other complaints, such as a report that faulted it

for allowing little freedom of religion, and a staunchly anti-North and

pro-US (KCNA 2002q) Lee Hoi-chang9 was perilously close to winning

the presidency. The North also made hay over a US military court’s late

“Besieged by Imperialists”: North Korea’s State Media in English, 1998-2003 27

170
160
150
140
130
120
110
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0

July

US Japan South Korean Authorities Ri Hoe Chang

August September October November December

Chart 3

HOSTILE REFERENCES IN THE KCNA: JULY-DECEMBER, 2002

9 This was not entirely fair; Lee was not opposed to joining along in harshly criticizing the US
on many issues if it would serve him politically, as David Straub (2015) has documented in
Anti-Americanism in Democratizing South Korea. 



November acquittal of American servicemen in the accidental deaths of

two South Korean school girls struck by a military vehicle. Still, references

to the US untrustworthiness on the nuclear issue steadily rose from late

October, when the North began calling for a non-aggression pact

(KCNA 2002i).

Articles referencing the US doubled from October to November and

tripled from October to December. Throughout the first two of these

three months, reports lambasting the US over its nuclear policies and

calling for a non-aggression treaty almost exclusively referenced internal

sources, mainly Rodong Sinmun reports, but that changed in December.

Joint student organizations in South Korea (KCNA 2002u), political and

governmental organizations in Africa (KCNA 2002v), Bangladesh

(KCNA 2002w), Peru (KCNA 2002x), and Bulgaria (KCNA 2002ab)

endorsed the pact idea. The KCNA quoted a Russian military source

dismissing the US concerns (KCNA 2002ad). It quoted a South Korean

professor stating essentially that the US wanted to disarm the North

because it had genocidal aims (KCNA 2002z). An Asian group supporting

Korean unification pointed to the Axis of Evil declaration as justification

for the North’s position (KCNA 2002y), and the KCNA quoted the

South African Communist Party as “sternly denounc[ing] the U.S. for

its double-dealing tactics proved by the fact that it is dead-set against

the DPRK’s proposal for the conclusion of a non-aggression treaty,

though it is talking a lot about ‘no war’ and ‘peace’ on the Korean

Peninsula and ‘dialogue’”(KCNA 2002ac). 

Since no negotiations took place one can only speculate what form

a “non-aggression” treaty would have taken. If the North had demanded

the departure of the US from South Korea as a condition of such a

treaty—as its state media had consistently demanded—one can

confidently predict that it would have been rejected. The North may

truly have been concerned that, after 9/11 and the “Axis of Evil” declaration,

the US had a serious interest in regime change in Pyongyang; if so, they

clearly believed that the US had no intent to honor the security

commitment it had made during the Agreed Framework, which included

28

T
h

e
 Jo

u
rn

a
l o

f E
A

S
T
 A

S
IA

N
 A

F
FA

IR
S



a condition that the US would not attack Pyongyang. Either way, the

North’s repeated pleas were either intentionally unrealistic, misleading,

or they were demanding a redundancy. One thing they did accomplish

was giving the North an excuse to withdraw from the international

treaty on nuclear nonproliferation, claiming its entreaties had gone

unanswered. 

The withdrawal itself took place on January 10, 2003, with the

KCNA (2003a) blaming the move on the US, citing the “Axis of Evil”

speech and the dismissal of the treaty proposal, as well as claiming plans

for an imminent US attack. 

The U.S. went so far to instigate the IAEA to internationalize its

moves to stifle the DPRK, putting its declaration of a war into

practice. This has eliminated the last possibility of solving the

nuclear issue of the Korean Peninsula in a peaceful and fair way.

It was due to such nuclear war moves of the U.S. against the DPRK

and the partiality of the IAEA that the DPRK was compelled to

declare its withdrawal from the NPT in march [sic] 1993 when a

touch-and-go situation was created on the Korean Peninsula.

In this initial reaction, the KCNA insisted there still were no plans

for production of nuclear weapons. Yet, just five days later, it issued

an ominous statement that it, too, had the “option” now that it had

withdrawn from the NPT.

There is a limit to its patience and self-control. By making the bold

political decision to withdraw from the NPT, the DPRK put its op-

tion into practice. This showed to the world once again that the

DPRK does not play on words but practices what it says.

The DPRK’s option is guaranteed by its powerful military capacity.

It is its unshakable revolutionary stand and mode of independent

counteraction to respond to a hard-line with the toughest one and

to a bullet with a shell. (KCNA 2002aa) 

“Besieged by Imperialists”: North Korea’s State Media in English, 1998-2003 29



Also in that month, the North stated that the US had “mocked” the

UN and international community by not delivering on its promises of

aid during the Agreed Framework and begun targeting the North for

nuclear attack after the “Axis of Evil” declaration (KCNA 2003b), as

well as unleashing the “threat of nuclear disaster to humankind” at

Hiroshima and Nagasaki (KCNA 2003c). As the US prepared for the

next stage of its counterterrorism strategy in Iraq, the North took a giant

step toward preparing a capability that would prevent such an invasion

from happening to them; all the while portraying themselves as the

aggrieved party and the upholder of peace and international norms. 

Conclusion: 2003-Present

As the KCNA directed its critical fire toward the US in January and

February of 2003, Kim Dae-jung received no attention at all. His

successor Roh Moo-hyun took office at the end of February, and the

KCNA subjected the Roh administration to a rocky first month, stepping

up its criticisms of the “South Korean authorities,” particularly over their

plan for joint military drills with the US (KCNA 2003e), but also for

their willingness to dispatch personnel to assist with the war on Iraq

(KCNA 2003d). This would pass, however; Roh did not face anything

approaching the two-year hazing to which his predecessor had been

subjected, and none of the references to him by name or as “chief

executive” contained the invective Kim faced. 

Not that Roh had a charmed presidency. Dogged not only by

the red-baiting Kim Dae-jung faced, but by persistent criticisms of

incompetence and a lack of preparation for the presidency, Roh’s

agenda stagnated in a legislature dominated by the Grand National

Party, who successfully passed a measure to impeach him in 2004

before the Constitutional Court overturned it, returning Roh to the

presidency. Negative mentions of the Grand National Party in the

KCNA exploded, with more than 770 during the Roh years, a nearly

30

T
h

e
 Jo

u
rn

a
l o

f E
A

S
T
 A

S
IA

N
 A

F
FA

IR
S



seven-fold increase from Kim’s term, as the North appeared to recognize

that the opposition party in the South, even more than the US, represented

an obstacle to continued good relations and external support.  

If so, they were proven correct. Faced with a slowing (by South

Korean standards) economy, which resulted in disproportionately high

unemployment among young men, Roh’s term ended with his approval

rating in the single digits and his party suffering so badly in polling that

it fractured and both factions ultimately chose to rebrand under different

names. The Grand National Party found a standard-bearer in former

Hyundai executive and Seoul Mayor Lee Myung-bak, who quickly

emerged as the frontrunner. Despite failing to unify the conservative

bloc—1997 and 2002 election runner-up Lee Hoi-chang elected to

pursue the presidency on a third-party ticket—Lee Myung-bak won the

election handily. 

The English KCNA attacked Lee—who they referred to as “Ri

Myong Back” throughout 2007, switching to the more common

Romanization in April 2008—with more vigor than they had Lee

Hoi-chang in 2002. It published nearly two-dozen editorials in English

quoting South Korean student groups, labor unions, Rodong Sinmun

editorials, etc. denouncing Lee’s criticisms of the Sunshine-era food aid,

his “sycophancy and submission to the U.S.,” and so on. Their editorials

urged the South Korean public to “struggle” against his party (KCNA

2007b) and called for the GNP’s dissolution (KCNA 2007a). The tone

did not improve upon his election; of all the references to him, or to

the “chief executive,” the very few occurring when he met with the

North Korean envoy at Kim’s funeral constitute the only ones where

the tone even rose to the level of civility. 

The tone grew especially harsh after incidents in which South

Korean lives were lost. The agency accused Lee of unpardonable slander

(KCNA 2010a) in early 2010, when the ROKS Cheonan vessel sank in

the Yellow Sea, killing forty-six, which Seoul blamed on a North Korean

torpedo. Following a bombardment of Yeonpyeong Island, also in the

Yellow Sea, that resulted in four deaths in November 2010, the North

“Besieged by Imperialists”: North Korea’s State Media in English, 1998-2003 31



blamed the Lee government for hosting live-fire drills in the area that it

called a prelude to invasion (KCNA 2010b). The North continued

appealing to the South Korean public to repudiate Lee—and his

successor Park Geun-hye—however, and naming groups, both inside

and out of North Korea, it identified as sympathetic to its cause. 

The period since 2017 has been one of considerable transition for

North Korea and its relations with the outside world, including the

United States and South Korea. In 2017, with the election of Donald

Trump, North Korea for the first time in decades faced the prospects of

both military action by the United States during Trump’s 2017 “fire and

fury” stage, but also direct negotiations via a summit with Trump, as

well as then-South Korean President Moon Jae-in, a progressive like

Kim Dae-jung and Roh Moo-hyun. The KCNA remained an important

mouthpiece for the regime in this period. Kim’s notorious denunciation

of Trump as a “mentally deranged dotard” that Kim would personally

“tame… with fire” originally circulated via the agency (KCNA 2017),

but the agency also promoted their 2018 summit eagerly (BBC 2018).

The failed 2019 follow up proved a more difficult matter for the

regime—post-summit analysis indicated that the regime’s primary

television station indicated its disappointment by having the summit

reported by someone other than their most venerable anchor (NK News

2019). More directly, Kim announced, via a party gathering reported

on by the KCNA, at the end of 2019 that his regime would shift toward

“offensive measures” after the failure of US negotiations (BBC 2019).

Since then, analysis has suggested that this foreign policy shift will be

permanent, and that North Korea no longer sees reconciliation with the

US as attainable, or even desirable (Carlin and Hecker 2024). The KCNA

would be the venue for publicizing perhaps an even more startling shift

in early 2024, when Kim formally renounced intent to reunite with the

South (Foster-Carter 2024). 

The latter shift took place during an especially tense time in inter-

Korean relations, with South Korea led by the conservative Yoon

Suk-yeol administration, who had taken perhaps the hardest line on

32

T
h

e
 Jo

u
rn

a
l o

f E
A

S
T
 A

S
IA

N
 A

F
FA

IR
S



inter-Korean ties since Syngman Rhee’s “March North” policy of the

1950s. The US, led by the Biden administration, was also less interested

in dealing directly with North Korea than Trump had been, instead

focusing on getting South Korea and Japan to close ranks on Indo-

Pacific strategy, especially toward the People’s Republic of China. These

factors prompt questions as to how serious Kim’s decision to foreswear

unification with the South are, or if they are a temporary calculus while

Kim deepens cooperation with Russia and waits for more favorable

external conditions. Such conditions may have arrived as of 2025, now

that Trump has returned and his administration has signaled interest in

confidence-building measures (NK News 2025a), and South Korea has

just elected a progressive government that signals an interest in coexistence

(NK News 2025b) rather than reunification. 

As of fall 2025, it is unclear whether either of these developments

will prompt Kim to rethink his stances on either the US or South Korea.

If he does, however, outside observers can count on the KCNA to be a

venue where the change is announced. 

“Besieged by Imperialists”: North Korea’s State Media in English, 1998-2003 33



34

T
h

e
 Jo

u
rn

a
l o

f E
A

S
T
 A

S
IA

N
 A

F
FA

IR
S

References

BBC. 2019. “Kim Jong-un calls for ‘positive and offensive’ security

policy.” BBC News. December 29. https://www.bbc.com/news/

world-asia-50942971 

BBC. 2018. “Trump Kim summit: North Korean media celebrate meet-

ing.” BBC News. June 13. https://www.bbc.com/news/world-asia-

44464236

Carlin, Robert L., and Siegfried Hecker. 2024. “Is Kim Jong Un Preparing

for War?” 38 North. January 11. https://www.38north.org/2024/

01/is-kim-jong-un-preparing-for-war/ 

Cleaver, Eldridge. 1972. “Foreword.” In Juche! The Speeches and Writings

of Kim Il Sung (eds. Il Sung Kim and Yuk-Sa Li). New York:

Grossman.

Cumings, Bruce. 1982. “Corporatism in North Korea.” Journal of Korean

Studies 4: 269-94.

Cumings, Bruce. 2004. North Korea: Another Country. Carlton North,

Vic.: Scribe.

Dong-a Ilbo. 2000. “Lee Opposes Federation in the Korea Times Article.”

Dong-a Ilbo. October 30. www.donga.com/en/article/all/20001030/

194405/1 

Fifield, Anna. 2016. “Young South Koreans Call Their Country ‘hell’ and

Look for Ways out.” The Washington Post. January 31. 

Foster-Carter, Aidan. 2024. “Mortal Menace, or Mere Mind Games?”

Comparative Connections: A Triannual e-Journal of Bilateral

Relations in the Indo-Pacific. May. https://cc.pacforum.org/2024/

05/mortal-menace-or-mere-mind-games/ 

Lee, J. W., and A. Bairner. 2009. “The Difficult Dialogue: Communism,

Nationalism, and Political Propaganda in North Korean Sport.”

Journal of Sport and Social Issues 33/4: 390-410. https://doi.org/

10.1177/0193723509350609  



“Besieged by Imperialists”: North Korea’s State Media in English, 1998-2003 35

Myers, B. R. 2009. The Cleanest Race: How North Koreans See

Themselves and Why It Matters. Brooklyn, NY: Melville

House. 

Myers, B. R. 2015. North Korea's Juche Myth. Busan, South Korea: Sthele

Press.

Hajzlerová, Jana. n.d. Proc. of Whither the Two Koreas? Continuity and

Change on the Korean Peninsula, Central European University,

Budapest, Hungary. 1-16.

KCNA. 1998a. “Joint New Year Editorial.” The Korean Central News

Agency. January 1. 

______. 1998b. “What Does Five Months in South Korea Show?” The

Korean Central News Agency. July 30. 

______. 1998c. “S. Korean Ruler’s Empty Talk.” The Korean Central

News Agency. August 27. 

______. 1999a. “Treacherous Move to Obliterate Korean Language Under

Fire.” The Korean Central News Agency. March 19. 

______. 1999b. “Resignation of incumbent chief executive of S. Korea

demanded.” The Korean Central News Agency. March 24. 

______. 1999c. “Move to favour ‘Yushin’ remnants.” The Korean Central

News Agency. May 17. 

______. 1999d. “Challenge to Aspiration for Reunification.” The Korean

Central News Agency. July 22. 

______. 1999e. “Traitor’s despicable nature laid bare.” The Korean Central

News Agency. December 18. 

______. 2000a. “North-south Agreement.” The Korean Central News

Agency. April 10. 

______. 2000b. “International support to three-point charter of Korea's

reunification.” The Korean Central News Agency. April 13. 

______. 2000c. “Int'l organization representative supports inter-Korean

summit talks.” The Korean Central News Agency. April 23. 

______. 2000d. “ARIJI supports north-south agreement.” The Korean

Central News Agency. July 22. 

______. 2000e. “Kim Il Sung’s efforts for inter-Korean dialogue.” The



Korean Central News Agency. May 10. 

______. 2000f. “Kim Il Sung’s idea of great national unity.” The Korean

Central News Agency. May 10. 

______. 2000g. “Kim Yong Dae meets American religious leader.” The

Korean Central News Agency. May 19. 

______. 2000h. “Inter-Korean summit held.” The Korean Central News

Agency, June 14. 

______. 2000i. “President Kim Dae Jung gives banquet.” The Korean

Central News Agency. June 15. 

______. 2001a. “Japan accused of peddling ‘abduction’ issue.” The

Korean Central News Agency. August 1. 

______. 2001b. “DPRK stance towards terrorist attacks on U.S.” The

Korean Central News Agency. September 12. 

______. 2001c. “U.S. in great panic.” The Korean Central News Agency.

September 12. 

______. 2001d. “KCNA dismisses Japan’s talk about ‘charge of abduc-

tion’.” The Korean Central News Agency. September 15. 

______. 2002a. “Strengthening of Japan-Korea friendship called for.” The

Korean Central News Agency. March 19. 

______. 2002b. “KCNA on Bush’s war logic.” The Korean Central News

Agency. July 6.

______. 2002c. “KCNA on Japan Defense Agency’s report.” The Korean

Central News Agency. July 20. 

______. 2002d. “Foreign ministry spokesman on DPRK-Japan relations.”

The Korean Central News Agency. July 25. 

______. 2002e. “KCNA assails Japan for peddling ‘abduction’ issue.” The

Korean Central News Agency. August 6. 

______. 2002d. “Report on talks between DPRK, Japan Red Cross organ-

izations.” The Korean Central News Agency. August 7. 

______. 2002e. “Implementation of DPRK-Japan joint press release called

for.” The Korean Central News Agency. August 13. 

______. 2002f. “DPRK Foreign Ministry spokesman on issue of missing

Japanese.” The Korean Central News Agency. September 17. 

36

T
h

e
 Jo

u
rn

a
l o

f E
A

S
T
 A

S
IA

N
 A

F
FA

IR
S



______. 2002g. “DPRK-Japan Pyongyang declaration published.” The

Korean Central News Agency. September 17. 

______. 2002h. “KCNA on DPRK-U.S. relations.” The Korean Central

News Agency. October 20. 

______. 2002i “Conclusion of non-aggression treaty between DPRK

and U.S. called for.” The Korean Central News Agency.

October 25. 

______. 2002j. “U.S. president’s special envoy arrives.” The Korean

Central News Agency. November 3. 

______. 2002k. “U.S. president’s special envoy leaves here.” The Korean

Central News Agency. November 5. 

______. 2002l. “Japanese imperialists' criminal system of forcible drafting

laid bare.” The Korean Central News Agency. November 9. 

______. 2002m. “NDFSK accuses U.S. of its nuclear racket.” The Korean

Central News Agency. November 11. 

______. 2002n. “U.S. urged to accept DPRK’s offer.” The Korean Central

News Agency. November 11. 

______. 2002o. “Japan’s insincere approach toward talks under fire.” The

Korean Central News Agency. November 12. 

______. 2002p. “Spokesman for DPRK FM warns Japan against indefinite

postponement of security talks.” The Korean Central News

Agency. November 14. 

______. 2002q. “U.S. has no reason to avoid conclusion of non-aggression

treaty.” The Korean Central News Agency. November 18. 

______. 2002r. “U.S. hindrance to inter-Korean projects under fire.” The

Korean Central News Agency. November 21. 

______. 2002s. “U.S., seed of war.” The Korean Central News Agency.

November 21. 

______. 2002t. “Open letter sent to Bush.” The Korean Central News

Agency. November 28. 

______. 2002u. “Joint organization against U.S., war and nukes holds

rally.” The Korean Central News Agency. December 2. 

______. 2002v. “DPRK’s proposal for concluding non-aggression

“Besieged by Imperialists”: North Korea’s State Media in English, 1998-2003 37



treaty supported abroad.” The Korean Central News Agency.

December 5. 

______. 2002w. “U.S. hostile policy towards DPRK denounced.” The

Korean Central News Agency. December 6. 

______. 2002x. “U.S. hostile policy blasted.” The Korean Central News

Agency. December 7. 

______. 2002y. “U.S. is to blame for abrogation of AF.” The Korean

Central News Agency. December 7. 

______. 2002z. “U.S. hit for blocking inter-Korean exchange.” The Korean

Central News Agency. December 9. 

______. 2002aa. “DPRK, too, has option.” The Korean Central News

Agency. December 15. 

______. 2002ab. “U.S. policy of interference toward Korea under fire.”

The Korean Central News Agency. December 19. 

______. 2002ac. “U.S. nuclear racket under fire.” The Korean Central

News Agency. December 23. 

______. 2002ad. “U.S. groundless clamour about ‘threat’ from Korea

criticized.” The Korean Central News Agency. December 24. 

______. 2003a. “Statement of DPRK Government on its withdrawal from

NPT.” The Korean Central News Agency. January 10. 

______. 2003b. “KCNA accuses U.S. of mocking at UN and international

community.” The Korean Central News Agency. January 15. 

______. 2003c. “KCNA holds U.S. chiefly responsible for nuclear pro-

liferation and threat.” The Korean Central News Agency.

January 16. 

______. 2003d. “U.S. demand for S. Korea’s troop dispatch to Iraq under

fire.” The Korean Central News Agency. March 17. 

______. 2003e. “DPRK postpones inter-Korean meeting and contact.” The

Korean Central News Agency. March 24. 

______. 2004. “Int’l Seminar Marks Anniversary of June 15 North-South

Joint Declaration.” The Korean Central News Agency. July 17. 

______. 2007a. “Dissolution of GNP Demanded.” The Korean Central

News Agency. July 25. 

38

T
h

e
 Jo

u
rn

a
l o

f E
A

S
T
 A

S
IA

N
 A

F
FA

IR
S



______. 2007b. “Struggle against Presidential Candidate from GNP Called

for.” The Korean Central News Agency. November 8. 

______. 2009a. “Death of Roh Moo Hyun Termed Political Terrorism.”

The Korean Central News Agency. June 12. 

______. 2009a. “Kim Dae Jung Dies.” The Korean Central News Agency.

August 18. 

______. 2009c. “Lee Myung Bak Group’s Anti-reunification Moves

Assailed.” The Korean Central News Agency. August 19. 

______. 2009d. “DPRK Mourning Delegation to Visit Seoul.” The Korean

Central News Agency. August 23. 

______. 2010a. “NDC Spokesman Rebukes Lee Myung Bak’s ‘Statement

to People’.” The Korean Central News Agency. May 24. 

______. 2010b. “KPA Supreme Command: World Should Know Who Is

Provoker.” The Korean Central News Agency. December 20. 

______. 2012. “Overseas Koreans’ Meeting Marks Anniversary of

Publication of October 4 Declaration.” The Korean Central News

Agency. October 6. 

______. 2014. “Kim Jong Un Sends Letter of Thanks to Widow of

Ex-President Kim Dae Jung.” The Korean Central News Agency.

December 24.  

Kim, Jeongmin. 2025. “Lee Jae-myung signals Korean unification isn’t a

priority, without saying it.” NKPro August 15. https://www.

nknews.org/pro/lee-jae-myung-signals-korean-unification-isnt-a-

priority-without-saying-it/ 

Kim, Jong Il, and Karl Marx. 1983. Let Us Advance under the Banner of

Marxism-Leninism and the Juche Idea: On the Occasion of the

165th Birthday of Karl Marx and the Centenary of His Death May

3, 1983. Pyongyang: Foreign Languages Publ. House.

Lee, Jean H. 2009. “Even in death, Kim Dae-jung unites Koreas.”

NBCNews.com. August 23. http://www.thehour.com/norwalk/

article/Even-in-death-Kim-Dae-jung-unites-Koreas-8247935.php 

Reddy, Shreyas. 2025. “Marco Rubio endorses rethink of North Korea

policy to avoid ‘inadvertent war’.” NK News January 16.

“Besieged by Imperialists”: North Korea’s State Media in English, 1998-2003 39



https://www.nknews.org/2025/01/marco-rubio-endorses-rethink-

of-north-korea-policy-to-avoid-inadvertent-war/

Straub, David. 2015. Anti-Americanism in Democratizing South Korea.

Stanford, CA: Stanford Univ. Press.

Szalontai, Balazs. 2013. “Captives of the Past: The Questions of Respon-

sibility and Reconciliation in North Korea’s Narratives of the

Korean War.” In Inherited Responsibility and Historical Recon-

ciliation in East Asian Context (eds. J.-H. Kwak and Melissa

Nobles), 165-182. Abingdon-on-Thames: Routledge.

Szalontai, Balazs. 2015. “The Specter of Terrorism in North Korean, Iran-

ian Propaganda.” NK News. December 1. https://www.nknews.

org/2015/08/the-specter-of-terrorism-in-north-korean-iranian-pro-

paganda/ 

Trifoi, Bianca. 2017. Kim was Korea and Korea was Kim: The Formation

of Juche Ideology and Personality Cult in North Korea. FIU Elec-

tronic Theses and Dissertations. 3275. https://digitalcommons.

fiu.edu/etd/3275 

Whang, Taehee, Michael Lammbrau, and Hyung-min Joo. 2018.

“Detecting patterns in North Korean military provocations: What

machine-learning tells us.” International Relations of the Asia-

Pacific 18/2: 193-220.

Williams, Martyn. 2019. “How North Korean TV covered the Kim-Trump

summit—Thursday and Friday.” NK News. February 28. https://

www.nknews.org/2019/02/how-north-korean-tv-covered-the-

summit-thursday-and-friday/ 

York, Rob, and Joseph Sugarman. 2016. “Where Sexist, Anti-Park

Rhetoric Comes from and What It Means.” NK News.

February 24. 

Young, Benjamin R. 2015. “Juche in the United States: The Black Panther

Party’s Relations with North Korea, 1969-1971.” The Asia-

Pacific Journal 13 (March 30). https://apjjf.org/2015/13/12/ben-

jamin-young/4303 

Young, Benjamin R. 2015. “The struggle for legitimacy: North

40

T
h

e
 Jo

u
rn

a
l o

f E
A

S
T
 A

S
IA

N
 A

F
FA

IR
S



Korea’s relations with Africa, 1965–1992.” British Association

for Korean Studies Papers 16: 102-103.

Article submitted 8/16/25, revised 9/5/25, accepted 9/16/25.

JOEAA retains copyright and licensing rights pursuant to copyright agree-

ment.

“Besieged by Imperialists”: North Korea’s State Media in English, 1998-2003 41


